Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu ceza hukuku
sistemimize ilk olarak 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu ile girmiştir.
5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 231’inci maddesine 5560 sayılı Kanun’la
eklenen fıkralarla bu durum Ceza Muhakemesi Kanunu’nda düzenlenmiştir.
Ceza Muhakemesi
Kanunu’nun 231/5 ve 14’üncü fıkralarında yapılan
değişikliklerle hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumunun uygulama alanı
genişletilmiştir. Bu hükme göre sanık hakkında verilen iki yıl hapis veya adli
para cezasına ilişkin hükümlerin açıklanmayabileceği belirtilmiştir. Ayrıca
aynı kanunla şikayet şartı kaldırılmış ve herhangi bir suç türü veya kanun
açısından istisna getirilmemiştir. Sadece Anayasa’nın 174’üncü maddesinde
belirtilen inkılap kanunları hakkında uygulanamayacağı belirtilmiştir.
Ceza Muhakemesi Kanunu madde 231/5’te hükmün açıklanmasının geri
bırakılmasının hukuki niteliği, kurulan hükmün sanık hakkında bir hukuki
sonuç doğurmaması şeklinde ifade edilmiştir. Sanık hakkında bir hüküm kurulmuş
olmakla beraber, açıklanması geri bırakıldığından, bu hüküm, sanık açısından
mahkumiyete ilişkin herhangi bir hukuki sonuç doğurmayacaktır. Dolayısıyla
sanık hakkında kesinleşen bir hüküm olmadığından sanık hükümlü olmayacaktır.
Sanık hakkında herhangi bir mahkumiyet hükmü verilmemiş gibi sonuç
doğuracaktır. Sanık açısından öngörülen tek sonuç ise, sanığın denetim süresine
tabi kılınması ve bu denetim süresi içinde, mahkemece belirlenmişse
yükümlülüklerine uygun davranması olacaktır. Ayrıca sanık denetim süresi içinde
kasten yeni bir suç işlemesi halinde, hüküm açıklanacağından, daha dikkatli
olmak ve yeni bir suç işlememek için gerekli gayreti göstermek zorunda
kalacaktır. Hükmün açıklanmasının geri bırakılması halinde sanık hakkında
kesinleşmiş bir mahkumiyetten bahsedilemeyeceğinden, sanığın daha sonra yeni
bir suç işlemesi halinde, açıklanması geri bırakılan mahkumiyet hükmü,
tekerrüre esas alınamayacaktır.
Ceza Muhakemesi
Kanunu madde 231/13 gereğince hükmün açıklanması geri bırakılması kararları,
bunlara mahsus bir sisteme kaydedilir. Bir soruşturma veya kovuşturma ile
bağlantılı olması halinde, Cumhuriyet savcısı, hâkim veya mahkeme tarafından
istenmesi halinde, hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu açısından
kullanılabilir. Soruşturma veya kovuşturma ile bağlantılı olmadığı sürece
Cumhuriyet savcısı, hâkim veya mahkemenin bu kararları istemesi mümkün
değildir. Soruşturma veya kovuşturma ile bağlantılı olsa bile, Cumhuriyet
savcısı, hâkim veya mahkeme dışında başka bir kurumun bu kararları istemesi de
mümkün değildir. Ayrıca bu durum adli
sicilde de görünmez.
Hükmün
açıklanmasının geri bırakılması kararı, yargılamayı sona erdiren bir karar
olmadığından hüküm değildir. Bu kararla mahkeme dosyadan el çekmemektedir.
Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararının niteliği, sanık hakkında
verilen bir mahkumiyet hükmünün belli şartlarla sanık hakkında herhangi bir
hukuki sonuç doğurmamasını ifade eder. Sanık belli süre ile denetime tabi
tutulmaktadır.
Hükmün açıklanmasının geri
bırakılmasının şartları
A.
Sanık hakkında hüküm verilmiş olması (2 yıldan
aşağı bir ceza)
B.
Suçun uzlaşmaya tabi olması halinde hükmün
açıklanmasının geri bırakılması
C.
Sanığın daha önce kasıtlı bir suçtan mahkum
olmamış bulunması
D.
Suç nedeniyle uğranılan zararın tamamen giderilmesi
E.
Mahkemece sanığın bir daha suç işlemeyeceği
kanaatine varılması
Hükmün açıklanmasının geri
bırakılmasında sanığın hukuki durumu
A.
Sanığın
denetim süresine tabi tutulması:
Mahkemece hükmün açıklanmasının geri bırakılması halinde, CMK madde
231/8 gereğince sanık beş yıl süre ile denetim süresine tabi tutulur. Bu husus
mahkemenin takdirine bağlı değildir. Mahkemece sanığın denetim süresine tabi
tutulması zorunludur.
B.
Sanığın
denetimle serbestlik tedbirine tabi tutulması: Sanık hakkında kurulan hükmün
açıklanmasının geri bırakılması halinde, mahkemece bir yıldan fazla olmamak
üzere belirlenen bir süre ile sanığın denetimli serbestlik tedbirine tabi
tutulmasına karar verilebilir. Sanığın denetim süresine tabi kılınmasından
farklı olarak, sanığın denetimli serbestlik tedbirine tabi tutulması hususu
mahkemenin takdirine bırakılmıştır.
C.
Erteleme
ve hapis cezasına çevirme durumu yoktur : Ceza Muhakemesi Kanunu madde
231/7 gereğince, açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilen hükümde,
mahkum olunan hapis cezası ertelenemez ve kısa süreli hapis cezası olması
halinde seçenek yaptırımlara çevrilemez.
Açıklanması geri bırakılan hüküm
şu hallerde açıklanır:
1.
Sanığın denetim süresi içinde yeni suç işlemesi
2.
Sanığın denetimli serbestlik tedbirine uymaması
3.
Mahkemece yeni bir hüküm kurulması
Hükmün açıklanmasının geri
bırakılması kararına karşı kanun yolu:
CMK madde 231/12 gereğince hükmün açıklanmasının geri bırakılması
kararlarına karşı itiraz kanun
yoluna başvurulabilir. Verilen cezanın kesin olması halinde de yine itiraz
kanun yolu açıktır.
Davanın ortadan kalkması ve
düşmesi :
Ceza Muhakemesi Kanunu madde 231/10 gereğince sanığın, kasten yeni bir
suç işlememesi ve denetim süresi içinde öngörülen yükümlülüklerine uygun
davranması halinde, mahkeme, açıklanması geri bırakılan hükmün ortadan
kaldırılarak davanın düşmesine karar verecektir. Bu karar da temyize tabidir.
KAYNAKÇA: 5271 Sayılı Ceza
Muhakemesi Kanunu, www.mevzuat.gov.tr,
17 Aralık 2004
Yargıtay Ceza Genel Kurulu -2008/25
karar, Yargıtay 15. Ceza Dairesi-2012/45113 karar
Yorumlar
Yorum Gönder